• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

acceptatie.deloonwerker.beacceptatie.deloonwerker.be

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Ruwvoer
  • Machines
  • Activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon

70 jaar Remorques Rolland in beeld

bemesting Featured Nieuwsbrief Terugblik 3 juni 2016

De geschiedenis van de Franse fabrikant van landbouwwagens Rolland vangt aan in 1946. Te Pencran in het westen van Bretagne begint Joseph Rolland er met het bouwen van kruiwagens en landbouwkarren in een kleine werkplaats.

Joseph Rolland, geboren in 1925, had de liefde en de knepen van het vak meegekregen van zijn grootvader, die ook wagenmaker was. Hij was niet alleen gedreven, maar had ook oog voor efficiëntie. Al snel construeerde hij een lintzaag en een schaafmachine die het handwerk verlichtten en er  werd een leerjongen aangeworven. Omstreeks 1949 bouwde hij zijn eerste tractor kipwagen met luchtbanden voorzien van een mechanisch vijzelsysteem. Deze wagen werd tentoongesteld tijdens de jaarmarkten in de omgeving. Door de positieve reacties liep de productie al snel op tot twee stuks per week.

Scharnierjaar 1951
SIZED_FOTO_4_ROLLANDIn 1951 deed de elektriciteit in Pencran zijn intrede, waardoor een laspost kon worden geïnstalleerd en de constructie van de wagens kon worden gemoderniseerd door het gebruik van een metalen chassis. De kipwagens werden vanaf toen uitgerust met een hydraulisch kipsysteem met een handpomp. Mond aan mond reclame en de aanwezigheid tijdens regionale landbouwbeurzen zorgden voor naambekendheid en nieuwe klanten. De bestellingen bleven letterlijk binnenstromen waardoor Rolland in 1955 besliste om te verhuizen naar het centrum van Pencran om er naast een huis ook een nieuw atelier van 250 m² te bouwen. Het aantal medewerkers was ondertussen al verdubbeld tot twee arbeiders en twee leerjongens.

Stalmestverspreider
Destijds waren er in Bretagne vooral gemengde bedrijven terug te vinden. Het was dan ook voor de hand liggend dat Rolland stalmestverspreiders ging bouwen. Dat gebeurde in 1958. Het opstarten van een nieuw product vroeg uiteraard ook meer ruimte en de fabriek werd uitgebreid tot een oppervlakte van 800 m² en het aantal medewerkers steeg tot 15.

De assemblage werd ook aangepast en opgedeeld in productieposten waar iedere medewerker een specifieke taak uitvoerde. Om het werk te rationaliseren werden telkens series van 20 tot 30 stuks gemaakt. Het bedrijf groeide en er werd een vrachtwagencombinatie aangeschaft. De chauffeur zorgde niet alleen voor het afleveren van de wagens maar trad tevens op als vertegenwoordiger. Eind de jaren zestig was de jaarproductie gestegen tot 600 wagens en het aantal medewerkers tot 37.

Modulaire fabricage
Tijdens de petroleumcrisis in 1974 had Rolland het net zoals andere toeleveringsbedrijven in de landbouw niet gemakkelijk. Toch slaagde men erin om deze moeilijke periode door te komen. Rolland had immers het modulair productiesysteem ingevoerd en was één van de eerste landbouwconstructiebedrijven die deze productietechniek toepaste. Door dit bouwdoossysteem waren veel onderdelen uitwisselbaar en kon er toch een grote variatie aan modellen worden gebouwd. Dit systeem vereenvoudigde niet alleen het onderhoud maar verkorte ook de bouwtijd en de kosten.

In 1988 werden de eerste Rolland-wagens geëxporteerd naar België, Nederland, Denemarken en Spanje. In de voorbije zeventig jaar is Remorques Rolland uitgegroeid tot een toonaangevende speler die exporteert naar 35 landen. Anno 2016 is de export goed voor 20 % van de totale omzet van 32 miljoen euro. Rolland is marktleider in Frankrijk en de derde grootste constructeur van Europa voor landbouwwagens voor traag vervoer. De productiesite te Tréflévénez (Finistère) met een bebouwde oppervlakte van 22.000 m² biedt werk aan 200 medewerkers. Deze werd in 2005 in gebruik genomen. Je vindt er naast draaibanken met digitale besturing, laadrobots, lasersnijbanken en lasrobots ook een volautomatische poederlakinstallatie.

Dagelijks worden er tussen de 6 en 10 wagens vervaardigd in de typische blauwtint “waterblauw”. Het programma van Rolland bestaat uit 20 productfamilies en 100 verschillende modellen.

Anno 2016 is het Rolland-gamma uitgebreid tot 20 productgroepen. Eén daarvan is de serie Rollroc-grondverzetkipwagens. De 2-asser RC 5300 is goed voor een laadvermogen van 17,9 ton.
In 1969 construeerde men bij Rolland de eerste kipwagens met een pendeltandemas met een uit het midden liggende asondersteuning. Hierdoor werd niet alleen de bandenslijtage beperkt maar kon men ook grotere banden monteren. De turbo-serie kipwagens werden in 1987 geïntroduceerd, af fabriek waren ze uitgerust met dit gepatenteerd Rolland-systeem.
Aanvankelijk werden de Rolland-wagens afgeleverd in de kleur van de tractor van de klant. Deze kleursetting werd echter vrij snel verlaten omdat de wagens te veel werden gekoppeld aan een tractormerk. Jarenlang werden de wagens dan geleverd in het donkerblauw en van begin de jaren zeventig in het typische Rolland-geel en petroleumblauw.
Het Rolland-gamma tijdens een regionale landbouwbeurs in de jaren zestig.
Foto genomen vanop de kerktoren van Pencran in 1964. Op de voorgrond de nieuwe werkplaats van 800 m² en op de achtergrond het huis van Joseph Rolland.
Een kijkje in de fabriek eind de jaren vijftig.
Joseph Rolland, links, met zijn schoonzoon Jean-Yves Emily die vanaf 1978 het bedrijf leidde.

Tekst: Jan Ebinger Beeld: Jan Ebinger & fabrikant

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Heuver Banden en Triangle Tyre zetten hun samenwerking in de grondverzetsector voort. Beide bedrijven werken al langere tijd samen aan het leveren van banden voor de grondverzetindustrie, waarbij kwaliteit en innovatie centraal staan.
24 mrt

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten samenwerking voort

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024
24 mrt

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren
20 mrt

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Alliance 70
19 mrt

Alliance bestaat zeventig jaar

Deutz-traptrekker
19 mrt

Deutz-traptrekker afgeleverd bij winnaar

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten hun samenwerking in de grondverzetsector voort. Beide bedrijven werken al langere tijd samen aan het leveren van banden voor de grondverzetindustrie, waarbij kwaliteit en innovatie centraal staan.

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten samenwerking voort

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Meer loonwerk nieuws:

Maak hier uw keuze:

bemesting

Gewas & ruwvoer

Landbouwmachines

Loonwerk activiteiten

Mechanisatie

Trekkers

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Gewas en ruwvoer
  • Landbouwmachines
  • Loonwerk activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief