“Altijd bezig om alles zo efficiënt mogelijk in te zetten .”
Met precisie en oog voor detail bouwde Wijnand Snoeijen een hele reputatie op in het loonwerkwereldje. Snoeijen is een krak in het naar zijn hand zetten van software en technologie voor het behalen van betere resultaten op het land. Een man met een visie die goed weet waarmee hij bezig is en waar hij naar toe wil.
Van knechtje tot meestergast
Tot zijn 23 jaar werkte Wijnand Snoeijen op het melkveebedrijf van zijn nonkels. In ’92 maakte Snoeijen een carrièreswitch en ging hij aan de slag bij een loonwerker. Beginnen deed hij onderaan de ladder, maar Snoeijen groeide snel door tot meestergast. ’S nachts bewerkte hij zelf land dat hij pachtte. “Ik deed veel ervaring op maar stak er tegelijkertijd veel energie en passie in”, doet de Noord-Brabander uit de doeken. “De stap om zelf te beginnen in 1999 was klein en voor eigen rekening werken motiveerde nog harder. Ik verzamelde enkele prenten uit vaktijdschriften waarmee mijn kameraad een logo ontwierp. Een opkomende zon en een zwaluw symboliseren zo het respect voor natuur en landschap.” Kleine precieze werken zoals zaaien, spuiten een poten waren lang de enige specialiteiten tot er in 2010 ook een maaidorser, hakselaar en zelfrijdende bemester bijkwamen. Snoeijen had een aardig klantenbestand opgebouwd waar hij nu het hele gamma kan aanbieden. Wijnand stippelde een beleid uit, niet voor maanden maar voor jaren. Zo wil de loonwerker alles uit de kast halen voor het oogsten van maximale hoeveelheden door de grond te voeden waar nodig. Tot voor kort kon je Wijnand ’s winters inhuren voor het geven van hijs- en laadtechnieken met de kraan. Een activiteit die ze noodgedwongen terugschroefden wegens tijdsgebrek.
Fabrikanten graag in zee met Snoeijen
In Maarheeze zijn ze fan van Fendt, in de hangar staan er vijf geparkeerd. Op de tellers staan niet snel meer dan 8.000 uren op uitzondering van de Fendt 930 die nog te mooi en te goed is om weg te doen. “Vervoer is een simpel werk waar we desnoods een 820 of 722 voor gebruiken, als er mankementen aan de 930 zouden komen”, geeft Wijnand toe. “Onze echte werkpaarden vervangen we tijdig om de herstellingskosten te drukken. Omdat we zuinig zijn op onze machines ligt de inruilwaarde hoger.” Bij de aankoop van nieuw materieel deed de loonwerker meer dan eens voordeel wanneer de fabrikant zijn naam graag gekoppeld zag aan die van Snoeijen Agro.
Begin mei levert Agrifac een Condor Clearance Plus veldspuit. De zelfrijder heeft een bodemvrijheid van twee meter en is de eerste van de Benelux. Daarmee gaan ze ziekten en plagen bestrijden in hogere gewassen zoals de bladvlekkenziekten, kopbrand of wortelstengelboorder in maïs. Ook in asperges of boomplantages kan de zelfrijdende spuit ingezet worden. Andere huismerken waarmee de loonwerker meermaals zaken deed zijn Vredo, Claas, Joskin en Trimble. Van deze RTK GPS-systemen,tot op twee centimeter nauwkeurig, hebben ze er vier. Drie voor op de trekkers en één dat uitgewisseld wordt tussen Vredo en Lexion.
Efficiëntie troef
Onlangs kocht de firma 3D software van OptiSurface. Met dit computerprogramma kilveren ze 60 % efficiënter dan op de traditionele methode. Met zijn laptop leest Wijnand de hoogtekaarten in en kijkt hij of de afwatering optimaal is. Zo niet verandert hij hier en daar wat aan de hellingsgraad of glooiing van het veld. Achteraf simuleert hij een regenbui van 50 mm om het resultaat te kunnen analyseren. Als het goed is wordt alles opgeslagen en rukken ze uit met het kilverbord, automatisch aangestuurd door gps.
Mesttransporten gebeuren met een BLW-carrier van 33 m³ met weeg- en bemonsteringinstallatie. In het seizoen bolt de Fendt 930 dag en nacht en wisselen de chauffeurs elkaar af. “We hebben twee mestzakken van 350 m³ die we met een oprolsysteem kunnen verplaatsen”, vertelt de zaakvoerder. “In het beste geval laadt hij effluent bij de mestverwerking en voert die naar mestzak. Daarna zuigt hij daar in de buurt een vracht varkensmest en neemt die terug mee naar de verwerking. Zo rijden we niet rond met een lege tank. Als we merken dat we de Vredo niet kunnen bijhouden, schakelen we extern transport in. Dat is goedkoper dan te investeren in een tweede ton. Op dit chassis past trouwens een Drakkar-bak.” Met de Vredo-zelfrijder bemesten ze ongeveer evenveel bouw- als grasland.
Wilt u op de hoogte blijven van wat er omgaat in de wereld van loonwerk en landbouwmechanisatie? Neem dan snel een abonnement op De Loonwerker!
Tekst en beeld: Tom Govaerts