John Deere toonde tijdens Agritechnica 2015 met 27 innovaties een lawine aan nieuwigheden. Het legde de wereldwijd opererende grootspeler geen windeieren en de Duitse jury beloonde John Deere met 3 gouden en 10 zilveren medailles. We lichten er een aantal uit die allemaal kunnen worden gecatalogeerd onder de noemers capaciteitstoename en meer bestuurderscomfort dank zij geïntegreerde elektronica.*
iTec AutoLearn
Dit is een kopakker managementsysteem en gaat terug naar 1999 toen het HMS-systeem (Headland Management Systeem) werd geïntroduceerd. In 2007 volgde dan iTec (Intelligent Total Equipent Control) op de in de VS gebouwde Waterloo-tractors. Dit systeem gaat automatisch een aantal terugkerende taken overnemen zodat het aangekoppelde werktuig efficiënter wordt benut en de chauffeur meer comfort en minder stress heeft. Het instellen gebeurde vanuit stilstand en de bestuurder moest eerst altijd een aantal functies ingeven. In 2008 volgde iTec Pro. iTec Pro regelt automatisch het gehele keren op de kopakker, ongeacht de vorm van het veld, en voert alle trekker- en werktuigfuncties precies uit. Dit omvat, naast het automatisch besturen van de trekker op de kopakker, veranderingen in de rijsnelheid vooruit, schakelen van de aftakas en op het juiste tijdstip in de juiste positie in het veld heffen en dalen van de werktuigen voor en achter. Het instellen van een aantal variabelen zoals de locatie van de machine en de perceelsgrenzen gebeurde mits AutoTrac en het GreenStar3 2630-display met touchscreen via het hoofdmenu in de voertaal van de gebruiker.
In 2011 werd iTec Pro dan ook vrijgegeven voor de Mannheim-modellen. Het systeem werd verder doorontwikkeld wat resulteerde in iTec AutoLearn dat vanaf dit jaar als optie leverbaar is. iTec AutoLearn is een zelflerend kopakker managementsysteem voor trekkers. Het registreert automatisch alle handelingen en verwerkingsstappen die worden uitgevoerd door de bestuurder. Het systeem werkt op basis van gps en gaat zelf alle opdrachten opslaan en vraagt vervolgens in een volgende passende situatie aan de bestuurder om de opgeslagen informatie toe te passen. Dit efficiënt hulpmiddel zorgt ervoor dat de bestuurder enkel het voorstel van het systeem moet bevestigen of niet en draagt bij tot een lage gebruiksdrempel.
Intelligente vierwielaandrijving
Bij John Deere kon de gebruiker tot nu toe kiezen tussen twee- of vierwielaandrijving die via een drukknop wordt geactiveerd of voor de automatische functie. Deze laatste wordt automatisch ingeschakeld afhankelijk van de stuuruitslag en wanneer de rijsnelheid lager is dan 21 km/u. Vanaf dit jaar brengt John Deere een intelligente vierwielaandrijving op de markt. De asbelasting, de wielslip en de reële rijsnelheid wordt door sensoren in de koppeling van de voorwielaandrijving gemeten. Op basis van deze informatie wordt de voorwielaandrijving automatisch geactiveerd of uitgeschakeld zonder tussenkomst van de bestuurder.
John Deere kreeg voor deze intelligente vierwielaandrijving een zilveren medaille. Het systeem zorgt naast meer bestuurderscomfort voor minder bandenslijtage, een lager brandstofverbruik en een voorzichtiger omgaan met de bodem.
360° 3D-camerasysteem
Dit 3D-camerasysteem is ontwikkeld in samenwerking met Contintental en profiteert mee van de technologie van de dodehoek camerasystemen die met succes worden toegepast in de vrachtwagensector. Het 360° camerasysteem is niet alleen ontwikkeld voor JD-trekkers maar kan ook worden geïnstalleerd bij JD-maaidorsers en hakselaars. Verschillende camera’s met een lens van 185° voegen het beeld samen op een extra GreenStar-scherm. Het systeem zorgt niet alleen voor gemakkelijker manoeuvreren maar draagt bij tot een hogere verkeersveiligheid.
Active Fill Control Sync voor veldhakselaars
Dit systeem is een combinatie van Active Fill Control en Machine Sync. Een groothoek stereocamera gaat niet alleen constant de combinatie tractor-silagewagen volgen en aansturen mits StareFire-ontvangers op de hakselaar en de tractor. Met de hulp van sensoren wordt de gewasstroom bewaakt en de aanhanger gevuld volgens de gewenste vulstrategie en losplaats. Voor loonwerkers is het enorm interessant dat de automatische sturing van de uitwerppijp ook werkt bij het openen van een perceel bij de eerste omgang wanneer de tractor-silagewagen achter de hakselaar rijdt. Bovendien kan in bochtige percelen worden gehakseld met een variabele snelheid zonder oogstverliezen omdat Machine Sync niet alleen de rijsnelheid synchroniseert maar ook de bocht berekent die de tractorcombinatie moet maken.
Active Yield
Deze en volgende nieuwigheden zijn specifiek ontwikkeld voor de JD-maaidorsers.
Active Yield of “actief oogstsysteem” is een nieuwe automatische manier om de opbrengsten precies te meten tijdens het maaidorsen. Dit levert op wisselende percelen en bij schommelende vochtigheidspercentages veel tijdswinst op. Drie weegcellen in de graantank meten precies en snel het gewicht van drie kolommen. Actief Yield gaat dan de meetgegevens automatisch kalibreren waardoor de opbrengst van het perceel onmiddellijk wordt gemeten op het veld. Het handmatig wegen van monsters wordt dus overbodig.
Integrated Combine Adjustment2 (ICA2)
Integrated Combine Adjustment of geïntegreerde maaidorserafstelling behoort al twee jaar tot de standaarduitvoering op bepaalde typen JD-maaidorsers. ICA stuurt vier parameters met name graanverliezen, graanzuiverheid, korrelbreuk en strokwaliteit. Deze parameters worden bij ICA gemeten door verliessensoren en door de bestuurder zelf en zorgen al of niet voor het manueel aanpassen van het toerental van de dorstrommel, afstand van de tegendorser, het toerental van de wind, de zeefinstellingen of de rijsnelheid. De bestuurder kan deze instellingen ook een volgorde van belangrijkheid geven. Bij ICA2 wordt de graanzuiverheid en de korrelbreuk gemeten door camera’s. ICA2 past de maaidorserinstellingen automatisch aan zodat ook minder ervaren bestuurders toch kwaliteitsvol werk kunnen afleveren en hoge uurprestaties kunnen behalen.
GoHarvest Premium maaidorsersimulator
Met deze simulator claimt JD dat het de eerste is die een echte werkomgeving simuleert voor de training van maaidorserbestuurders het ganse jaar door. Speciaal ontwikkelde software zorgt voor een realistisch gedrag van de machine en draagt bij tot een echte oogstervaring voor de bestuurder. Leermodules op maat van de gebruiker zorgen voor een stapsgewijze training. De simulator bestaat uit drie onderdelen: een echte bestuurdersconsole, een computer met simulatiesoftware en vier grote flatscreens.
Tekst: Jan Ebinger & Beeld: Fabrikant
*De gouden medailles die John Deere ontving tijdens Agritechnica 2015 werden al besproken in het oktobernummer 2015 van De Loonwerker.