Met de start van de Brussels Motor Show begin januari, wordt meteen ook een belangrijk feestjaar voor Isuzu ingezet. Als oudste Japanse constructeur in de automotive wereld, viert Isuzu Motor Limited in 2016 haar 100ste verjaardag. Gedurende heel het jaar zal Isuzu terugblikken op haar rijke geschiedenis, en er zullen verschillende speciale edities gelanceerd worden om deze belangrijke mijlpaal te vieren.
In 1916 tekende 2 Japanse firma’s een samenwerkingsovereenkomst met als doel samen automobielen te gaan produceren. 6 jaar later rolt de eerste personenwagen uit de fabriek. Om de 100ste verjaardag van het merk te vieren worden doorheen 2016 verschillende speciale edities voorgesteld. De eerste Centennial editie, de Akoya, beleeft in Brussel z’n Belgische première.
Akoya, de Japanse parel
Akoya betekent “Japanse parel”, verwijzend naar de exclusieve witte buitenkleur met parelmoertinten, meteen de enige beschikbare kleur voor deze speciale serie. In combinatie met de zwarte koetswerkelementen straalt de D-Max Akoya tegelijk dynamisme en klasse uit. De nieuwe LED-dagrijlichten die in de voorste bumper geïntegreerd zitten, zorgen samen met de achterlichtblokken met LED-signatuur voor de high-tech finishing touch.
Andere kenmerken van de D-Max Akoya zijn de verschillende zwarte koetswerkelementen die voor een perfecte balans zorgen met de levendige koetswerkkleur. Zo zijn er de zwarte 19” velgen, de zwarte rolbar (indien gekozen wordt voor de Style cover), zwarte side-steps, bumperelementen en wielkastbogen. Opvallend zijn ook het zwarte radiatorrooster, de zwarte deurgrepen en dito spiegelkappen.
Opmerkelijk is dat de Akoya leverbaar is in 3 verschillende versies met betrekking tot de afwerking van de laadbak. Zo kan de klant kiezen tussen een Design Box, een Style Cover met zwarte bull-bar, of een Hardtop waarbij de laadbak volledig overdekt is.
De D-Max Akoya is uitgerust met de gekende 2,5-liter twin-turbo dieselmotor met een vermogen en koppel van respectievelijk 120 kW/163 pk en 400 Newtonmeter. De ultramoderne dieselkrachtbron met common-railtechnologie, gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een automatische 5-trapstransmissie is voorzien van een dubbele turbo en een intercooler voor maximale prestaties en optimaal brandstof-rendement. Andere technologische voorzieningen zijn een elektrisch geregelde brandstofpomp, een pre-injectiesysteem, dubbele bovenliggende nokkenassen en een zelfregenerende partikelfilter. Klepstoters met brede rollagers verminderen de weerstand en de slijtage. De distributie met tandwielen en stalen ketting verhogen de betrouwbaarheid en verlagen de gebruikskosten. De cilinderwanden zijn voorzien van een beschermende coating waardoor de levensduur wordt verlengd.
De D-Max Akoya krijgt altijd de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max Akoya ook 1 ton aan lading verdwijnen.