Volvo Trucks voegt Automatic Traction Control (ATC) als nieuwe functie toe op zijn FMX Trucks. Automatische vierwielaandrijving is niet nieuw bij Volvo. Volvo Construction Equipment past het reeds ruime tijd toe op zijn dumpers. Volvo Trucks neemt dit systeem nu over en is hiermee de eerste truckfabrikant ter wereld die automatische voorwielaandrijving op alle wielen aanbiedt voor bouwtrucks.
ATC activeert al rijdende de aandrijving op de vooras wanneer de tractie van de achterwielen afneemt. Het voordeel ervan is dat de voorwielaandrijving slechts voor de korte tijd dat het echt nodig is ingeschakeld wordt terwijl met een gewone voorwielaandrijving eenmaal op moeilijk terrein de chauffeur ze meestal ruim voordien inschakelt. Daar ATC zorgt dat steeds de optimale aandrijfcombinatie ingeschakeld staat, resulteert het in een betere wendbare truck, minder brandstofverbruik en minder slijtage aan aandrijflijn en banden.
ATC bestaat uit software die verbonden is met de snelheidssensoren op de wielen en er de aandrijving op de wielen detecteert en controleert. Slipt een achterwiel, dan wordt het vermogen automatisch naar de voorwielen verplaatst zonder verlies van vermogen of snelheid van de truck. Binnen een halve seconde activeert een klauwkoppeling de voorwielaandrijving. De klauwkoppeling is lichter en heeft minder bewegende onderdelen dan een traditionele oplossing met permanente aandrijving op alle wielen. Als de chauffeur op extra ruig terrein komt, kan hij handmatig de andere sperdifferentiëlen voor en achter activeren.
Automatic Traction Control is standaard voor de Volvo FMX in de uitvoeringen 4×4, 6×6 en 8×6.